Nepřístupný dokument, nutné přihlášení
Input:

Výběr z odpovědí ÚOOÚ ke GDPR

14.5.2018, Zdroj: ÚOOÚDoba čtení: 5 minut

Společenství vlastníků jednotek, jestliže provádějí pouze zpracování osobních údajů v souvislosti s činnostmi spočívajícími v zajišťování výkonu bytových spoluvlastnických práv a povinností tak, jak je upravuje zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (viz § 1158 a násl. občanského zákoníku), pověřence jmenovat nemusejí.

Co je to „veřejně přístupný prostor“ definovaný v čl. 35 odst. odst. 3 písm. c) GDPR? Je to pouze místo, kde může v určitém okamžiku vstoupit neomezený počet osob, a nebo jsou to i učebny ve školách a zkušebny v budovách orgánů veřejné správy?

Co se týče výkladu pojmu „veřejně přístupný prostor“ ve vztahu k článku 35 odst. 3 písm. c) Obecného nařízení, lze odkázat na vodítka pracovní skupiny WP29 k posouzení vlivu na ochranu osobních údajů, ve kterých je na straně 9 v poznámce pod čarou čl. 15 k tomuto pojmu uvedeno:

The WP29 interprets “publicly accessible area” as being any place open to any member of the public, for example a piazza, a shopping centre, a street, a market place, a train station or a public library.

Lze se tak přiklonit k názoru, že to budou jiné prostory než učebny či školy, ty zpravidla nebudou splňovat definici pojmu veřejně přístupný prostor. Veřejně přístupným prostorem je typicky např. nákupní obchodní centrum, ulice, vlaková stanice nebo veřejná knihovna.

Tato vodítka je možné stáhnout na odkazu http://ec.europa.eu/newsroom/document.cfm?doc_id=47711.

Jak podle obecného nařízení postupovat při zapisování osobních údajů hostů ubytovacího zařízení do ubytovací knihy a ubytovací knihy cizinců pro účely cizinecké policie?

Pokud budete provádět zpracování, které Vám jako ubytovacímu zařízení ukládá zákon nebo jiná právní norma, bude se jednat o zpracování prováděné na základě právního důvodu uvedeného v čl. 6 odst. 1 písm. c) obecného nařízení (GDPR), tj. zpracování nezbytné

pro splnění právní povinnosti, která se na správce vztahuje. Připojuji odkaz na stanovisko Úřadu k této věci, obsahově by se na něm nemělo nic zásadního měnit ani po nabytí účinnosti obecného nařízení:

https://www.uoou.cz/stanovisko-c-7-2012-evidence-ubytovanych-osob/d-1543/p1=1099

Doporučuji Vám prostudovat čl. 13 a 14 obecného nařízení týkající se povinnosti správce poskytovat subjektu údajů informace o prováděném zpracování. Dalším důležitým ustanovením je čl. 24 o odpovědnosti správce při zajištění bezpečnosti osobních údajů: s přihlédnutím k povaze, rozsahu, kontextu a účelům zpracování i k různě pravděpodobným a různě závažným rizikům pro práva a svobody fyzických osob zavede správce vhodná technická a organizační opatření, aby zajistil a byl schopen doložit, že zpracování je prováděno v souladu s tímto nařízením. Upozornit je třeba i na článek 32 Zabezpečení zpracování, hlavně z důvodu, že ve svém dotazu uvádíte, že někteří provozovatelé ubytovacích zařízení nechávají knihy hostů volně dostupné, aby se tam hosté sami zapisovali. To je z pohledu dnes platné právní úpravy i z pohledu obecného nařízení zcela nezodpovědné nakládání s osobními údaji hostů (subjektů údajů).

Ještě upozorním na čl. 30, kde je upraveno vedení záznamů o činnostech zpracování, sice se toto ustanovení netýká podniků či organizací, které zaměstnávají méně než 250 zaměstnanců, ledaže by zpracování, které provádí, představovalo riziko pro práva a svobody