Nepřístupný dokument, nutné přihlášení
Input:

Sdělení pro plátce daně ze závislé činnosti k tiskopisu Prohlášení poplatníka daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti

30.10.2017, Zdroj: Finanční správaDoba čtení: 6 minut

Finanční správa upozorňuje daňovou veřejnost na zveřejnění nových vzorů tiskopisů pro poplatníky s příjmy ze závislé činnosti (zaměstnance) a pro plátce daně ze závislé činnosti (zaměstnavatele). Jedná se o nový vzor tiskopisu Prohlášení poplatníka daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti (25 5457 MFin 5457 – vzor č. 26) a nový tiskopis Žádost o roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění (25 5457/B MFin 5457/B – vzor č. 1).

Prohlášení poplatníka daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti

  • tiskopis je určen pro účely výpočtu záloh na daň
  • platnost od zdaňovacího období 2018
  • v listinné podobě dostupný na finančních úřadech v prosinci 2017

Žádost o roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění

  • tiskopis je určen pro účely ročního zúčtování záloh a daňového zvýhodnění
  • použije se poprvé až pro roční zúčtování za zdaňovací období 2018
  • tiskopis je nyní zveřejněn pouze informativně (opatřen zeleným textem). Finálně bude zveřejněn ve druhé polovině roku 2018, a to z důvodu možnosti jeho použití až za zdaňovací období 2018, tedy v roce 2019.
Od zdaňovacího období 2018 budou mít možnost zaměstnanci vyplňovat a podepisovat Prohlášení poplatníka daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti buď dosavadním způsobem, tj. v listinné podobě, nebo v elektronické formě. Vždy bude záležet na rozhodnutí zaměstnavatele, jakou formu prohlášení k dani u svých zaměstnanců zvolí.

Dosud používaný vzor č. 25 Prohlášení poplatníka daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a vzory předchozí (na tři zdaňovací období) bude možné i nadále využívat u zaměstnanců, kteří budou podávat Prohlášení k dani pouze listinnou formou. U zaměstnanců, kteří uplatňují daňové zvýhodnění, je využitelný vzor č. 24 a vzor č. 25. U daňových nerezidentů ČR doporučujeme nepoužívat vzory nižší, než je vzor č. 25.

Zákonem č. 170/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o daních z příjmů“) dochází od zdaňovacího období 2018 k rozšíření komunikace mezi plátcem daně (dále jen „zaměstnavatel“) a poplatníkem (dále jen „zaměstnanec“) v souvislosti s ustanovením § 38k zákona o daních z příjmů tak, aby bylo možné využít i jiného způsobu projevu vůle zaměstnance při uplatnění nezdanitelných částí základu daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti, slev na dani a daňového zvýhodnění.

Prohlášení k dani budou moci zaměstnanci předkládat a činit (tzn. podepisovat) nadále v listinné podobě, ale nově také v elektronické formě. V případě elektronické formy je však nutné, aby zaměstnavatel zajistil jednoznačnou identifikaci konkrétního zaměstnance. Například se bude jednat o učiněné prohlášení k dani elektronickým podpisem nebo bude jednoznačná identifikace zaměstnance zajištěna elektronicky prostřednictvím interního informačního systému zaměstnavatele. Od roku 2018 bude tedy zcela na rozhodnutí jednotlivých zaměstnavatelů, jakou formu prohlášení k dani podle § 38k zákona o daních z příjmů u svých zaměstnanců zvolí, zda listinnou, či elektronickou. Případně lze obě uvedené formy kombinovat. Ústní forma projevu vůle zaměstnance nestačí, neboť zaměstnavatel je povinen správci daně prokazatelně doložit skutečnosti rozhodné pro správné stanovení zálohy na daň nebo daně u jednotlivých zaměstnanců.

Uvedená elektronizace souvisí také s ustanovením § 38l zákona o daních z příjmů, které definuje způsob prokazování nároku na odečet nezdanitelných částí základu daně, slev na dani a daňového zvýhodnění. K tomu Generální finanční ředitelství sděluje, že finanční úřady budou u zaměstnavatelů akceptovat předepsané doklady podle § 38l zákona o daních z příjmů, předložené zaměstnancem i v elektronické podobě.

V případě vedení elektronické mzdové agendy i pro tuto oblast, tzn. „prohlášení k dani“