dnes je 23.11.2024

Input:

Zákaz parkování nebo dobíjení elektromobilů v podzemních garážích

5.9.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer

4.9.5.3
Zákaz parkování nebo dobíjení elektromobilů v podzemních garážích

JUDr. Pavla Schödelbauerová

Byla položena otázka, zda SVJ může zakázat parkování elektromobilů nebo dobíjení akumulátorů elektromobilů v podzemních garážích v domech rozdělených na jednotky.

V prvé řadě je třeba konstatovat, že SVJ je právnická osoba založená za účelem správy a údržby společných částí domu. Přísluší jí též rozhodování v otázkách modernizací a rekonstrukcí společných částí domu. K tomu je vybavena rozhodovacími kompetencemi, které vymezují předmět činnosti ve Stanovách příslušného společenství, případně v jeho prohlášení, nebo se realizují rozhodováním na shromáždění.

Podle zákonné úpravy Stanovy SVJ obsahují úpravu práva povinností členů SVJ a dále též pravidla pro užívání společných částí domu.

V případě podzemních garáží se může jednat o garážová stání vymezená ve společných částech domu nebo garážová stání v jednotce ve spoluvlastnictví vlastníků jednotek. Z hlediska dispozice a rozhodování o užívání však nebude toto rozlišení pravděpodobně důvodem k odchylnému postupu, protože se vždy bude jednat o splnění úlohy péče řádného hospodáře a předcházení případným škodám, které by v domě a společných částech mohly z činností vlastníků vzniknout.

V případě, že se jedná o společné části domu, úprava by měla být obsažena v pravidlech pro správu domu a užívání společných částí, případně v oddílu práva a povinnosti vlastníků jednotek. Kromě soukromoprávní polohy této otázky však bude nutné rovněž zkoumat, zda jsou v daném případě naplněny některé veřejnoprávní požadavky.

Vlastník jednotky, který užívá též garážové stání ve společných částech domu či v jednotce, jejímž je spoluvlastníkem, má nepochybně právo, aby se vstoupil (vjel) s vozidlem, ke kterému má parkovací stání sloužit, do domu, nesmí však ohrozit ani nijak omezit ostatní vlastníky jednotek.

SVJ odpovídá za to, že společné části budou užívány tak, že nedojde k hrozbě vzniku škody nebo přímo ke škodě. Může proto omezit a pravděpodobně i zakázat dobíjení elektromobilů, pokud nejsou splněny veřejnoprávní požadavky. Pokud se týká přímo vjezdu do parkovacích podzemních prostor, není situace zatím dostatečně vyjasněná a nelze se opřít ani o judikaturu. Nicméně by mělo být zajištěno, aby bylo možné vozidlo v případě požáru z užívaných prostor odstranit a zabránit tak zahoření celého objektu.

Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů (Stavební zákon) a ani jeho prováděcí předpisy pojem "dobíjecí stanice" nedefinují. Není zde definován ani výrobek plnící funkci stavby, pouze se uvádí, že za stavbu se považuje také výrobek plnící funkci.

Požadavky vztahující se k dobíjecím stanicím jsou upraveny vyhláškou č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "TPS"). V souladu s ustanovením § 48a odst. 1 TPS musí být každá běžná dobíjecí stanice na střídavý proud pro elektrická vozidla vybavena alespoň zásuvkami nebo vozidlovými zásuvkovými přípojkami s jedním kolíkem a dvěma dutinkami v souladu s normou ČSN EN 62196-2 Vidlice, zásuvky, vozidlová zásuvková spojení a vozidlové přívodky – Nabíjení elektrických vozidel vodivým připojením – Část 2: Požadavky na rozměrovou kompatibilitu a zaměnitelnost pro přístroje s kolíky a dutinkami na střídavý proud.

V souladu s ustanovením § 48a odst. 2 vyhlášky TPS musejí být vysoce výkonné dobíjecí stanice na střídavý proud pro elektrická vozidla vybaveny alespoň zásuvkovými přípojkami s jedním kolíkem a dvěma dutinkami v souladu s normou ČSN EN 62196-2 Vidlice, zásuvky, vozidlová zásuvková spojení a vozidlové přívodky – Nabíjení elektrických vozidel vodivým připojením – Část 2: Požadavky na rozměrovou kompatibilitu a zaměnitelnost pro přístroje s kolíky a dutinkami na střídavý proud.

V souladu s ustanovením § 48a odst. 3 vyhlášky TPS musejí být vysoce výkonné dobíjecí stanice na stejnosměrný proud pro elektrická vozidla vybaveny alespoň zásuvkovými přípojkami kombinovaného nabíjecího systému typu Combo 2 v souladu s ČSN EN 62196-3 Vidlice, zásuvky, vozidlová zásuvková spojení a vozidlové přívodky – Nabíjení elektrických vozidel vodivým připojením – Část 2: Požadavky na rozměrovou kompatibilitu a zaměnitelnost pro vozidlová zásuvková spojení s kolíky a dutinkami na stejnosměrný a střídavý/stejnosměrný proud.

Dále je třeba se zabývat též požární bezpečností, jak již bylo uvedeno dříve. To je věcí ministerstva vnitra a předmětem úpravy vyhlášky č. 23/2008 Sb., vyhláška o technických podmínkách požární ochrany staveb a případně ČSN 73 0833 PBS-Budovy pro bydlení a ubytování a ČSN 73 6058 Jednotlivé, řadové a hromadné garáže.

Pokud by byly splněny veřejnoprávní požadavky, je třeba zkoumat další postup v rámci SVJ.

Před instalací tzv. wallboxu, tedy domácí dobíjecí stanice elektromobilu, ve společenství vlastníků je třeba posoudit, zda v daném případě půjde o změnu prohlášení vlastníka ve smyslu § 1169 zákona č. 89/2012 Sb. (dále také "OZ") a v rámci této otázky posoudit, zda je k takové změně zapotřebí souhlasu všech vlastníků jednotek či zda postačí souhlas nadpoloviční většiny všech vlastníků. Zatím není k dispozici judikatura, která by tuto otázku postavila najisto.

Z tohoto důvodu se domnívám, že závěr pro posouzení v konkrétním případě, zda bude pro instalaci wallboxů nutná změna prohlášení vlastníka nebo zda postačí rozhodnutí shromáždění společenství vlastníků, bude záležet rovněž na konkrétní situaci v daném domě.

Změna prohlášení vlastníka bude nutná v níže uvedených případech. Ostatní

Nahrávám...
Nahrávám...