dnes je 22.12.2024

Input:

Shrnutí vybraných účetních případů

16.12.2016, , Zdroj: Verlag Dashöfer

6.9.1
Shrnutí vybraných účetních případů

Ing. Marta Neplechová, CSc.

Příklady shrnují účetní případy; pro názornost jsou uvedeny syntetické účty v rámci účtových skupin směrné účtové osnovy dle přílohy č. 3 vyhlášky č. 504/2002 Sb. ve znění pozdějších předpisů.

Účetní případy MD D částka
1. Předpis měsíčních záloh celkem 311 AU 910
– záloha na služby 324 AU 300
– záloha na správu domu 324. AU 110
– dlouhodobá záloha na opravy 955 500
2. Úhrada měsíčních plateb 221 311 AU 910
3. Faktura dodavatele za opravu společných částí domu 511 321 40
4. Ostatní náklady na správu 5.. různé účty 100
5. Úhrada za opravu dodavateli 321 221 40
6. Faktury dodavatelů služeb 315 AU 321 250
6a Úhrada dodavatelům služeb 321 221 250
7. Zúčtování záloh na správu k rozvahovému dni 315 AU 64. 100
8. Čerpání dlouhodobé zálohy na opravy ("FO“) 955 64. 40
9. Vyúčtování nákladů na služby za zúčtovací období 324 AU 315 AU 250 x)

Výkaz zisku a ztráty

Náklady částka Výnosy částka
511 – Opravy a udržování  40 64. – Úhrada správy 100
5.. – Ostatní náklady správy 100 64. – Čerpání FO  40
Celkem 140 Celkem 140

Rozvaha

Aktiva částka Pasiva částka
211 – Bankovní účet 620 324 AU – Zálohy na služby 300
315 – Pohledávka za vlastníky 250 324. AU – Záloha na správu 110
955 – Dlouhodobá záloha 460
    Výsledek hospodaření 0
Aktiva celkem 870 Pasiva celkem 870

Opravy společných částí domu – čerpání "fondu oprav“

Podkladem pro zajištění finančních prostředků na opravy a investice společných částí domu je shromážděním vlastníků schválený plán oprav (např. výměna vstupních dveří domu, oprava střechy, zateplení pláště domu) na několik příštích období. Vlastníci bytů přispějí finančními prostředky na tvorbu dlouhodobé zálohy, a to podle velikosti svých spoluvlastnických podílů na společných částech domu. Tato výše se může změnit podle konkrétní situace a podléhá schválení shromážděním vlastníků jednotek.

Povinnost vlastníků přispívat do dlouhodobého zdroje na úhradu oprav modernizací a rekonstrukcí je vhodné zakotvit do stanov.

 
Účetní případy MD D částka
1. Předpis měsíčních záloh celkem 311 AU 910
– záloha na služby 324 AU 300
– záloha na správu domu 32. AU 110
– dlouhodobá záloha na opravy 955 500
1a Úhrada měsíčních plateb 221 311 AU 910
2. Faktura dodavatele za opravu společných částí domu 2a Oprava spol. částí domu - náklad SVJ *) - souběžně 955 321 40
511 321 40
315AU 64. 40
955 315AU 40
3. Ostatní náklady na správu 5.. různé účty 100
4. Úhrada dodavateli opravy 321 221 40
5. Faktury dodavatelů služeb 315 AU 321 250
5a Úhrada dodavatelům služeb 321 221 250
6. Zúčtování záloh na správu k rozvahovému dni 32. AU 64. 100
7. Vyúčtování nákladů na služby za zúčtovací období *) 2a Jiný způsob účtování-oprava společných částí je chápána jako povinnost SVJ, a tudíž v prvém kroku jako náklad SVJ, který bude uhrazen vlastníky z dlouhodobé zálohy na opravy do výnosů. 324 AU 315 AU 250

Výkaz zisku a ztráty

Náklady částka Výnosy částka
5. – Náklady 100 64. – Úhrada správy 100
Celkem 100 Celkem 100

Rozvaha

Aktiva částka Pasiva částka
221 – Bankovní účet 620 324 – Zálohy na služby 300
 315 – pohledávky za vlastníky 250 32. – Záloha na správu 110
955 – Dlouhodobá záloha na opravy ("FO“) 460
Výsledek hospodaření 0
Aktiva celkem 870 Pasiva celkem 870

Při postupu účtování nákladů na opravy uvedeným způsobem je výsledek hospodaření vyrovnán. Veškeré náklady na činnost SVJ jsou uhrazeny ze záloh poskytnutých vlastníky jednotek. Pro názornost nejsou do příkladu zahrnuty finanční náklady (bankovní poplatky) a finanční výnosy (bankovní úroky). Při jejich zahrnutí do nákladů a do výnosů, jsou-li veškeré náklady k rozvahovému dni uhrazeny (tj. včetně bankovních poplatků) ze záloh na správu domu, pak výsledkem hospodaření bude zisk nejméně ve výši bankovních úroků. Bankovní úroky jsou bankou již zdaněny, SVJ tento příjem nezdaňuje.

Účtování dotací na opravy, modernizace a rekonstrukce

V poslední době zůstává stále aktuální problematikou úspora tepla u všech vlastníků bytových domů i vlastníků jednotek. Výměna oken i zateplení pláště domu je tudíž velmi častým účetním případem. S těmito finančně značně nákladnými položkami přitom souvisí otázka jejich financování. Ve většině případů SVJ nedisponují takovými finančními prostředky, z nichž by rozpočet těchto akcí mohl být financován.

Účinnou finanční pomocí jsou v tomto případě dotace, které poskytuje program "Nový panel" (úhrada úroků z úvěru) nebo především program "Zelená úsporám". V této souvislosti je vhodné připomenout některé účetní vazby z pohledu zdrojů možného financování a účetních předpisů pro účetní jednotky, jejichž hlavní činností není podnikání (tudíž i SVJ). V praxi se můžeme setkat s výměnou oken, zateplením pláště domu, zateplením v kombinaci s opravou společných částí domu.

Výměna oken

SVJ provedlo výměnu oken, tzn. obvykle výměnu dřevěných oken za okna plastová, což má za následek citelnou úsporu spotřeby tepla. Na tuto akci, která je z hlediska účetních předpisů chápána jako oprava, získá SVJ úvěr. Úroky z úvěru bude mít částečně kryté dotací, ostatní náklady budou kryty úvěrem, jehož splátky budou uhrazovány z dlouhodobé zálohy na opravy ("fondu oprav").

Účetní případy MD  částka 
Fa dodavatele  511  321  1 000 
– souběžně  315 AU  649  1 000 
Úrok z úvěru  54.  221  100
- úhrada úroků 955  648  60 
347  691  40 
Příjem dotace na úroky  221  347  40 
Poskytnutí úvěru  221 (321) 951 1 000 
Úhrada dodavateli  321  221  1 000 
Splátka jistiny  951 221  1 000 
– souběžně  955  315 AU  1 000 
Dotace na opravu  221  347  500 
Zúčtování dotace  347  955  500 

Z účetnictví SVJ může uživatel zjistit výši vynaložených nákladů na opravy společných částí domu (MD 511), jejich úhradu (D 64.), výši konečného zůstatku úvěru (D 951) i výši konečného zůstatku dlouhodobé zálohy na opravy ("fondu oprav") a volit tak výši příspěvku do tohoto zdroje na úhradu nákladů na opravy s ohledem na podmínky úvěrující banky a další potřeby zdroje úhrady oprav společných částí domu

Zateplení pláště domu

SVJ provedlo zateplení pláště domu. Z hlediska účetních předpisů tato akce představuje technické zhodnocení (modernizaci, rekonstrukci). Fakturu dodavatele za technické zhodnocení společných částí domu ve spoluvlastnictví členů SVJ lze zaúčtovat jako přímé čerpání zdroje úhrady (MD 955); při nedostatku prostředků tohoto zdroje, pokud SVJ hradí výdaj na technické zhodnocení společných částí domu s pomocí úvěru, lze postupovat takto:

Účetně:  MD  částka 
Faktura dodavatele  315 AU  321  1 000 
Poskytnutý úvěr  221 951 1 000 
- nebo banka zaplatí fakturu 321 951 1 000 
Úhrada faktury dodavatele  321  221  1 000 
Splátka jistiny  951 221  1 000 
– souběžně  955  315 AU  1 000 
Příjem dotace na opravu  221  347  500 
– souběžně zúčtování dotace  347  955  500 

Z údajů účetnictví zjistí uživatel informací konečný zůstatek nesplaceného úvěru k příslušnému dni (D 951) i zůstatek dlouhodobé zálohy ("FO"). Předpokládá se, že SVJ bude mít vnitřní předpis pro použití tohoto zdroje na opravy i technické zhodnocení. Výši přijaté dotace na opravu a její použití vykazuje účet 347 Dotace. V případě SVJ doporučuji dotaci zúčtovat ve prospěch zdroje, ze kterého je zateplení domu uhrazováno. Jde o postup, který účetní předpisy neřeší; v tomto případě je nutno postup účtování uvést v příloze účetní závěrky (účetní předpisy neřeší zvláštní charakter SVJ z titulu vlastnictví, spoluvlastnictví).

Zateplení pláště domu v kombinaci s opravou

Dotační program "Zelená úsporám" se týká technického zhodnocení (zateplení) obvykle i v kombinaci s opravou společných částí domu. Vzniká otázka, zda je správné považovat celkovou akci jako technické zhodnocení, či celou akci rozdělit jako opravu a technické zhodnocení. Jedná se o akce finančně náročné, jejichž úhradu řeší SVJ většinou s pomocí úvěru. Podle mého názoru není nutné v těchto případech u SVJ striktně rozlišovat opravu a technické zhodnocení, neboť dotace v obou případech bude zúčtována ve prospěch zdroje úhrady úvěru (MD 347, D 955). Zvolený postup je nutno uvést v příloze účetní závěrky.

Účtování nákladů na modernizace a rekonstrukce společných částí domu

Účetní případy MD D částka
Faktura dodavatele (např. na zateplení pláště domu) 955 321 1 000 000
Úhrada faktury z dlouhodobé zálohy na opravy 321 221 1 000 000

Modernizace a rekonstrukce společných částí domu se týká majetku členů společenství; tento majetek není proto zahrnut v aktivech SVJ; účetní řešení tohoto zvláštního účetního případu je nutno uvést v příloze účetní závěrky.

Příklad rozpočtu nákladů na správu domu

Pro stanovení výše příspěvků vlastníků jednotek na správu domu SVJ předpokládá roční náklady v následujícím členění:

Náklady

               
Účt. Skup.  Položka Částka  Způsobúhrady*) Záloharok/jedn.
52. Osobní náklady celkem  17 460 12 bytů 1 455
Z toho:  Odměna výboru, předsedovi 16 000
  Zdravotní pojištění 1 460
54. Ostatní náklady celkem  78 000 6 500
Z toho  poplatky za SIPO  3 600 12 bytů 300
  kancelářské potřeby  240 12 bytů 20
  poštovné  120 12 bytů 10
odměna právníka 10 200 12 bytů 850
odměna odborné firmy za správu 36 000 12 bytů 3 000
  vedení účetnictví  14 400 12 bytů 1 200
  pojištění domu  5 880 podíly**) 490
  revize společného zařízení  5 040 podíly**) 420
  bankovní poplatky  2520 12 bytů 210
58. Poskytnuté členské příspěvky  720 12 bytů 60
  celkem  96 180 8 015

*) Stanovy konkrétního SVJ uvádějí rozvrh

Nahrávám...
Nahrávám...