dnes je 16.10.2024

Input:

č. 2991/2014 Sb. NSS, Státní sociální podpora: zjišťování příjmů společně posuzovaných osob

č. 2991/2014 Sb. NSS
Státní sociální podpora: zjišťování příjmů společně posuzovaných osob
k § 6 a § 14 zákona č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání, ve znění účinném k 31. 12. 2007*)
Správní orgány při zjišťování příjmů společně posuzovaných osob v rámci své rozhodovací činnosti o nárocích na výplatu dávek státní sociální podpory v případě fyzických osob, na jejichž majetek byl prohlášen konkurs, nemohou bez dalšího vycházet z údajů ohledně výše dosažených příjmů, které jim poskytnou příslušné finanční úřady. Tyto příjmy v plné výši spadají do konkursní podstaty jako její příjem a z hlediska dávek státní sociální podpory nemohou být započteny do příjmů úpadce jakožto společně posuzované osoby, neboť se nejedná o úpadcův příjem, nýbrž toliko o příjem do jeho majetkové podstaty, s nímž úpadce nemůže jakkoliv disponovat.
(Podle rozsudku Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 28. 6. 2013, čj. 78 Ad 12/2011-30)
Věc: Monika R. proti Ministerstvu práce a sociálních věcí o přídavek na dítě.

Úřad práce v Mostě (správní orgán I. stupně) rozhodnutím ze dne 4. 1. 2011 odňal žalobkyni ode dne 1. 10. 2009 dávku státní sociální podpory, a to přídavek na dítě, pro oprávněnou nezletilou s tím, že měsíční průměr příjmů rodiny žalobkyně za rozhodné období kalendářního roku 2008 převyšoval součin zákonného koeficientu 2,5 a částky životního minima.
Krajský úřad Ústeckého kraje (původní žalovaný) rozhodnutím ze dne 9. 3. 2011 odvolání žalobkyně proti rozhodnutí I. stupně zamítl.
Žalobkyně v žalobě proti tomuto rozhodnutí sice označila za žalovaného Krajský úřad Ústeckého kraje, avšak žalovaným správním orgánem v dané věci se stal žalovaný, neboť na něj z krajských úřadů přešla pravomoc k rozhodování o dávkách státní sociální podpory, a to od 1. 1. 2012 podle čl. VIII. bodu 10 zákona č. 366/2011 Sb.
V žalobě proti rozhodnutí původního žalovaného žalobkyně namítala, že správní orgán I. stupně v dané věci vydal již tři rozhodnutí, přičemž předchozí dvě rozhodnutí, jimiž bylo taktéž rozhodnuto o odnětí dávky sociální podpory, původní žalovaný zrušil a vrátil k dalšímu řízení pro nedostatečně zjištěný skutkový stav. Správní orgán I. stupně své třetí rozhodnutí odůvodnil tím, že doložený měsíční průměr příjmů rodiny v rozhodném období za rok 2008 převyšuje součin koeficientu 2,5 a částky životního minima rodiny, přičemž pro účely výpočtu průměrného měsíčního příjmu a životního minima rodiny byly společně posuzovány osoby: nezletilá, jejíž životní minimum činilo 1 600 Kč a příjem činil 0 Kč, dále žalobkyně, jejíž životní minimum činilo 2 600 Kč a příjem činil 91 656 Kč, a V. B., jehož životní minimum činilo 2 880 Kč a příjem činil 189 057 Kč. Doložený měsíční průměr příjmů rodiny v rozhodném období za rok 2008 tak činil dle správního orgánu I. stupně 23 392,75 Kč, a tedy převyšoval součin zákonného koeficientu 2,5 a částky životního minima rodiny, která činila 7 080 Kč, tj. 17 700 Kč. Do rozhodného období roku 2008 v případě V. B. byly správním orgánem I. stupně na základě podkladů získaných od Finančního úřadu v Litvínově a dále zjištěných skutečností započítány příjmy za dotyčné zdaňovací období vyčíslené Finančnímu
Nahrávám...
Nahrávám...