dnes je 6.2.2025

Input:

č. 2919/2013 Sb. NSS, Místní referendum: přípustnost položené otázky; zásada svobodné politické soutěže a neutrality veřejné moci; informace o účasti občanů

č. 2919/2013 Sb. NSS
Místní referendum: přípustnost položené otázky; zásada svobodné politické soutěže a neutrality veřejné moci; informace o účasti občanů
k čl. 5 Ústavy
k čl. 2 odst. 1, čl. 20 odst. 4 a čl. 22 Listiny základních práv a svobod
k § 26 a § 58 odst. 1 zákona č. 22/2004 Sb., o místním referendu a o změně některých zákonů
k § 91a soudního řádu správního ve znění zákonů č. 22/2004 Sb. a č. 303/2011 Sb.
I. Ustanovení § 58 odst. 1 zákona č. 22/2004 Sb., o místním referendu, ve spojení s § 91a s. ř. s. je třeba vykládat tak, že možnost účinně zpochybnit přípustnost položené otázky je v řízení o neplatnosti hlasování nebo neplatnosti rozhodnutí v místním referendu dána pouze tehdy, nebyl-li v této věci podán procesně projednatelný návrh podle § 91a odst. 1 písm. b) s. ř. s. To znamená, že návrhem podle § 58 odst. 1 písm. b) nebo c) zákona o místním referendu se lze vyslovení neplatnosti rozhodnutí v místním referendu domáhat pouze tehdy, bylo-li vyhlášeno zastupitelstvem obce či města. Pouze v tomto případě se totiž referendum uskuteční bez toho, že by správní soud měl možnost ještě předtím posoudit, zda pro jeho vyhlášení byly splněny zákonné podmínky. Naopak v případě, kdy referendum vyhlásí přímo soud, zpochybnit přípustnost položené otázky v návrhu napadajícím rozhodnutí v referendu přijaté již nelze.
II. Z ústavně zakotvené zásady svobodné politické soutěže a neutrality veřejné moci (čl. 5 Ústavy, čl. 2 odst. 1, čl. 20 odst. 4 a čl. 22 Listiny základních práv a svobod) plyne, že veřejná moc nesmí zvýhodňovat či znevýhodňovat některý politický subjekt anebo názorové uskupení. Je proto nezákonné, pokud by letáky agitující pro určité rozhodnutí v místním referendu byly občanům rozdávány v obálkách, distribuovaných zaměstnanci magistrátu.
III. Informace o účasti občanů v referendu spadá pod informace o výsledcích hlasování ve smyslu § 26 zákona č. 22/2004 Sb., o místním referendu, a nesmí být proto členy komise poskytována, a to až do podepsání zápisu o průběhu a výsledku hlasování.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 18. 6. 2013, čj. Ars 2/2013-59)
Prejudikatura: č. 354/2004 Sb. NSS, č. 2194/2011 Sb. NSS, č. 2718/2012 Sb. NSS, č. 2800/2013 Sb. NSS a č. 2832/2013 Sb. NSS; nález Ústavního soudu č. 140/2005 Sb.
Věc: a) Ing. Pavel B., b) Ing. Pavel A., c) JUDr. Jan Š. a d) Petra B. proti 1) Přípravnému výboru pro konání místního referenda v Plzni a 2) statutárnímu městu Plzeň o neplatnost rozhodnutí a hlasování v místním referendu, o kasační stížnosti navrhovatelů.

Navrhovatelé se návrhem u Krajského soudu v Plzni domáhali vyslovení neplatnosti rozhodnutí přijatého v místním referendu a vyslovení neplatnosti hlasování v místním referendu. Jednalo se o referendum vyhlášené na území statutárního města Plzeň o otázce: „Souhlasíte s tím, aby město Plzeň bezodkladně podniklo veškeré kroky v samostatné působnosti, aby nemohlo dojít k výstavbě obchodního zařízení namístě Domu kultury Inwest?“
Toto referendum se uskutečnilo ve dnech 11. a 12. 1. 2013. Na území statutárního města Plzeň bylo ve stálém seznamu zapsáno 132 929
Nahrávám...
Nahrávám...