6.5.20
Aktuální informace k problematice odpojení neplatícího vlastníka od služeb
JUDr. Pavla Schödelbauerová
V souvislosti s rozborem problematiky týkající se odpojení neplatícího vlastníka od služeb, zejména však dodávky tepla, je třeba upozornit na projednávanou novelu zákona o službách.
V novele zákona o službách ( sněmovní tisk č. 730 ) se nově navrhuje možnost odpojení od služeb toho příjemce, který neplní své povinnosti následujícím způsobem:
"část desátá
Změna zákona, kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostorů v domě s byty
Čl. XI
V zákoně č. 67/2013 Sb., kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostorů v domě s byty, ve znění zákona č. 104/2015 Sb., zákona č. 163/2020 Sb. a zákona č. 424/2022 Sb., se za § 9 vkládá nový § 9a, který včetně nadpisu zní:
§ 9a
Rozhodnutí o neposkytování služeb
Nejvyšší orgán bytového družstva nebo společenství může rozhodnout, že služby nebo některé ze služeb nebudou poskytovány příjemci služeb, který je členem tohoto bytového družstva nebo společenství, pokud je příjemce služeb v prodlení s úhradou za poskytované služby nebo záloh za služby po dobu nejméně 3 měsíců. Dojde-li ke splnění splatného dluhu příjemce služeb, obnoví poskytovatel služeb bez zbytečného odkladu poskytování služeb v plném rozsahu."
Z navrhovaného ustanovení vyplývá zcela jednoznačně to, co platí i v současné době, tedy že vlastník jednotky je povinen hradit zálohy na služby, a to i v případě, že mu nejsou poskytovány řádně, v dohodnutém rozsahu nebo nemá přístup k podkladům pro rozúčtování a vyúčtování služeb.
Je zde ovšem úprava obsažená v § 1179 zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, která vychází z obecného principu, že vlastník jednotky je oprávněn seznámit se s tím, jak osoba odpovědná za správu domu a pozemku celkově hospodaří, a zda tedy hospodaří v souladu s oprávněnými zájmy a potřebami vlastníků jednotek. Hospodaření musí směřovat k zachování technického stavu domu na dobré úrovni, přičemž finanční prostředky tvořené převážně z příspěvků na správu domu musejí být vynakládány účelným způsobem a v souladu s usneseními shromáždění. Celková výše příspěvků na správu domu a pozemku musí odpovídat potřebám správné péče o dům a pozemek.
Právo vlastníka jednotky je v § 1179 OZ legislativně vyjádřeno ve dvou polohách. V první větě jde o všeobecné stanovení práva vlastníka jednotky seznamovat se s hospodařením osoby odpovědné za správu domu při správě domu a současně s tím, zda je dům a pozemek spravován v souladu se zájmy vlastníků jednotek a v souladu se zákonem, v případě SVJ také v souladu se stanovami. Jde o všeobecně stanovené právo, jehož způsob uplatňování by měl být uveden ve stanovách, a v případě domu, v němž nevzniklo SVJ, v prohlášení (v příslušných pravidlech).
S uplatňováním tohoto práva jsou spojena také ustanovení o působnosti shromáždění v § 1208 OZ, zejména uvedená pod písmenem c), o schvalování vypořádání výsledků…