č. 2734/2013 Sb. NSS, Regulace reklamy: reklama na alkoholické nápoje
č. 2734/2013 Sb. NSS
Regulace reklamy: reklama na alkoholické nápoje
k § 4 písm. b) zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů, ve znění zákona č. 138/2002 Sb.
Při posouzení toho, zda žalobce jako zpracovatel reklamního spotu porušil povinnost zakotvenou v § 4 písm. b) zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, podle kterého reklama na alkoholické nápoje nesmí být zaměřena na osoby mladší 18 let, je skutečný věk protagonistů účinkujících v předmětné reklamě zcela irelevantní; podstatné je to, zda tito účinkující v reklamě vyhlížejí jako osoby mladší 18 let.
(Podle rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 7. 11. 2011, čj. 9 Ca 30/2009-68) *)
Věc: Společnost s ručením omezeným Line Art proti Radě pro rozhlasové a televizní vysílání o uložení pokuty.
Žalovaná uložila rozhodnutím ze dne 30. 7. 2008 žalobkyni pokutu ve výši 500 000 Kč pro porušení povinnosti stanovené v § 4 písm. b) zákona o regulaci reklamy, který stanoví, že reklama na alkoholické nápoje nesmí být zaměřena na osoby mladší 18 let, zejména nesmí tyto osoby ani osoby, které jako mladší 18 let vyhlížejí, zobrazovat při spotřebě alkoholických nápojů nebo nesmí využívat prvky, prostředky nebo akce, které osoby mladší 18 let oslovují. Žalobkyně se měla tohoto porušení dopustit jako zpracovatelka reklamního spotu STOCK produkt Fernet 8000 (mutace 1), který byl premiérově odvysílán dne 8. 3. 2008 v 18:38:17 na programu Prima televize a dále premiérově na programu Nova dne 8. 3. 2008 v 18:58:42.
V odůvodnění napadeného rozhodnutí žalovaná popsala předmětný reklamní spot takto:
Dívka v černé blůze říká na kameru: ,Pojď, jdem dovnitř' a začne lézt do obří nafukovací koule. Následuje sestřih krátkých záběru na dvě skotačící dívky doprovázený ve zvuku rytmickou melodií. Dívka v černé blůze sype do koule barevné želatinové medvídky, druhá dívka ve světlé vestě se připoutává popruhy do sedačky. Koule se kutálí po louce, dívky výskají, medvídci se přesypávají uvnitř. Ženský hlas říká: ,Baví tě zkoušet, co ještě nikdo nezkusil? Ukaž co je v tobě a zkus osmitisícovku. Jediný čistý bylinný destilát, který si uděláš podle svého. Třeba s medvídkem'. Při slovech ,čistý bylinný destilát' háže dívka v černé blůze do sklenice s tekutinou jednoho červeného medvídka. V dalším střihu si obě proti sobě sedící dívky u hromady medvídků v kouli přiťukávají sklenkami a detail záběru ukazuje, jak ta v černé blůze obrací nápoj do sebe. Ženský hlas dodává: ,Fernet Stock 8000'. V závěru spotu je záběr na láhev Fernet Stock 8000 se dvěma sklenkami stojícími na trávě, za nimi část nafukovací koule a text ,Čistě tvoje věc' a odkaz na webové stránky www.fs8000.cz.
Žalobkyně podala proti citovanému rozhodnutí žalované žalobu u Městského soudu v Praze, v níž se dovolávala toho, že pojmy uvedené v § 4 písm. b) zákona o regulaci reklamy vymezující skutkovou podstatu daného správního deliktu, jsou pojmy velmi obecnými umožňujícími velmi široký výklad. Tyto pojmy, které nejsou právním předpisem definovány, nelze označit za tzv. notoriety. Pokud existují takové obecné pojmy, jako…